Helse

Hvordan få mer energi og overskudd

13.06.2019

Det er flere ting man kan gjøre for å få mer energi og overskudd i hverdagen.

Hvordan få mer energi og overskudd? Vi har samlet noen nyttige tips.

Riktig kosthold gir mer energi

Riktig kosthold gir mer energi

Et sunt kosthold og regelmessige måltider kan hjelpe deg å få energien tilbake. Det er viktig å få i seg de nødvendige næringsstoffene kroppen trenger for å fungere i hverdagen. En god start på dagen er viktig, husk derfor å spise en næringsrik frokost før du starter på dine gjøremål. Ta deg god tid når du spiser og ikke stress deg gjennom måltidene.

Noen matvarer som gir mer energi:

  • Fullkornbrød
  • Valnøtter og mandler
  • Avokado og spinat

Søvn for energi og overskudd

Få nok søvn for å få energi og overskudd

Mangel på energi kan ha en sammenheng med både søvnkvalitet og hvor lenge man sover i løpet av natten. Hvor mye søvn man har behov for vil variere fra person til person, men det er vist at 7-8 timer er passende for de fleste voksne personer.

Det anbefales at man unngår å spise to til tre timer før leggetid og at man legger fra seg mobilen før man finner sengen. Søvnmangel kan også forårsake andre problemer som stress, depresjon og andre helseproblemer. Det er dermed viktig at man tilegner seg gode søvnrutiner hvis man ønsker å få mer energi og overskudd i hverdagen.

Unngå stress

Unngå stress for å få mer energi

Føler man seg trøtt og sliten hele tiden kan det også ha en sammenheng med stress. Stress tapper kroppen for energi og det ønskelige overskuddet uteblir. Ta deg pauser i hverdagen hvor du slapper av uten å gjøre noe spesielt. Kroppen er avhengig av å få samlet seg litt mellom slagene for å kunne fungere optimalt. Unngår man å stresse vil man få mer energi og overskudd.

Drikk mer vann

Få mer energi ved å drikke nok vann

Kroppen består av 65% vann i gjennomsnitt. Dehydrering kan føre til mangel på energi og derfor er det viktig at man drikker nok i løpet av dagen. Det beregnes at en person trenger 30 milliliter vann per kilo kroppsvekt. Dermed bør en person på eksempelvis 60 kilo drikke 1,8 liter vann i løpet av et døgn.

Fysisk aktivitet

Regelmessig fysisk aktivitet vil gjøre at man føler seg mer opplagt og får mer energi. Det anbefales at man er fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag. Gjør det du liker best; noen foretrekker en gåtur i skogen mens andre tar helst en økt på treningssenteret. Små grep i løpet av dagen er også positivt, som å ta trappa i stedet for heisen eller stå i stedet for å sitte i situasjoner det lar seg gjøre.

Pust riktig

Hjernen er avhengig av oksygen for å fungere. Er man stresset vil man automatisk ta kortere pustedrag. Da vil oksygeninntaket begrenses, noe som igjen kan føre til at man føler seg trøtt og sliten. Øv deg på å puste med magen og gjør gjerne pusteøvelser hvor du tar ordentlige og lange pustedrag gjentatte ganger.

Oppsummering

Få mer energi og overskudd:

  • Ha et sunt og variert kosthold
  • Få nok søvn
  • Unngå stress
  • Drikk nok vann
  • Vær i fysisk aktivitet daglig
  • Pust riktig og ordentlig